top of page

Vilken TVR passar mig?

TVR är idag ett relativt gammalt bilmärke och därför finns det natrurligt en mängd olika modeller genom åren som gått att välja på. Det finns en TVR för varje smak, om det man söker efter är en handbyggd lågseriebil. Tittar vi i kronologisk ordning så börjar vi med Grantura Mk1 och vidare genom serien av små lätta sportbilar, ibland med överdrivet stora motorer. Titta gärna och läs om varje modell. Bilder hämtade från olika källor på Internet.

Listan kommer att byggas ut efter hand, så ha tålamod!!

TVR Grantura Mk1

1958-1960. Antal tillverkade: 100st. Motor: Coventry Climax 1216cc 83bhp/6000rpm. Alternativa motorer MGA 1489cc samt Ford 100E 1172cc och Ford 105E 997cc. 4 vxl MG-låda. Bromsar Girling trummor 280mm. Längd 350cm, bredd 164cm, höjd 121cm. Fälgar Dunlop 48 ekrar 15". Vikt 660kg. Bränsletank 33 lit.

TVR Grantura Mk2 / 2A

1960-1962. Antal tillverkade: ca 400st. Motor: MGA 1588cc 79bhp/5600rpm eller MGA 1622cc 90bhp. Alternativa motorer MGA 1489cc (tidiga bilar) samt Ford 109E 1340cc och Coventry Climax 1216cc. 4 vxl MG-låda. Bromsar Mk2 Girling trummor 280mm, Mk2A 273mm skivor fram. Längd 353cm, bredd 164cm, höjd 121cm. Fälgar Dunlop 48 ekrar 15". Vikt 711kg. Bränsletank 33 lit. Prestanda: MGA 1622cc 0-60mph 12sek, toppfart 98mph (158kmh). Coventry Climax 1216cc: 0-60mph 10,8sek, toppfart 101mph (162kmh).

TVR Grantura Mk3 / Mk3 1800

Nov 1962-Mars 1964. Antal tillverkade: ca 90st. Motor: MGA 1622cc 90bhp eller 1798c 94 bhp. Alternativa motorer Ford 109E 1340cc och Coventry Climax 1216cc. 4 vxl MG-låda. Bromsar 273mm skivor fram, Girling trummor bak 280mm. Längd 353cm, bredd 164cm, höjd 121cm. Fälgar Dunlop 48 ekrar 15". Vikt 711kg. Bränsletank 38 lit. Prestanda: 1798cc: 0-60mph 10,9sek, toppfart 108mph (173kmh).

Autosport magazine: "The sensation of unlimited power is something to remember for a long time"

TVR Griffith Series 200

Sent 1963-mitten av 1965. Antal tillverkade: ca 300st alla till USA utom ca 20st högerstyrda för England. Motor: Ford 289" 4700CC, 195bhp/4400rpm eller Ford 289" 4700cc 271bhp/7000rpm. 4 vxl Borg Warner T10. Bromsar 273mm skivor fram, Girling trummor bak 280mm. Längd 353cm, bredd 164cm, höjd 121cm. Fälgar Dunlop 72 ekrar 5x15". Vikt 863kg. Bränsletank 64 lit. Prestanda: 195bhp 0-60mph 6sek, toppfart 140mph (225kmh). 271bhp 0-60mph 5sek, toppfart 170mph (273kmh).

TVR Mk3 1800S / Mk4 1800S

Mk3 mitten av 1964 till sept 1965 och januari 1966 till juni 1966. Mk4 Juli 1966 till sept 1967. Antal tillverkade: Mk3 130st, Mk4 76st. Motor: MGB 1798c 94bhp/5500rpm. Från aug 1964 98bhp/5400rpm. 4 vxl MG-låda. Bromsar 273mm skivor fram, Girling trummor bak 280mm. Längd 353cm, bredd 164cm, höjd 121cm. Fälgar Dunlop 72 ekrar 5x15". Vikt 812kg. Bränsletank Mk3 38 lit, Mk4 57lit. Prestanda: 1798cc: 0-60mph 10,9sek, toppfart 108mph (173kmh).

TVR Griffith Series 400

1965 till 1966. Antal tillverkade: ca 59st. Motor: Ford 289" 4700CC, 195bhp/4400rpm eller Ford 289" 4700cc 271bhp/6500rpm. 4 vxl Borg Warner T10. Bromsar 273mm skivor fram, Girling trummor bak 280mm. Längd 353cm, bredd 164cm, höjd 121cm. Fälgar Dunlop 72 ekrar 5x15". Vikt 863kg. Bränsletank 64 lit. Prestanda: 195bhp 0-60mph 6sek, toppfart 140mph (225kmh). 271bhp 0-60mph 5sek, toppfart 170mph (273kmh).

TVR Tuscan V8 SWB (Short Wheel Base)

Januari 1967 till hösten 1967. Antal tillverkade: 28st totalt varav 6st RHD. Motor: Ford 289" 4700CC, 195bhp/4400rpm eller Ford 289" 4700cc 271bhp/6500rpm. 4 vxl Borg Warner T10. Bromsar 273mm skivor fram, Girling trummor bak 280mm. Längd 353cm, bredd 164cm, höjd 121cm. Fälgar Dunlop 72 ekrar 5x15". Vikt 1016kg. Bränsletank 57 lit. Prestanda: 195bhp 0-60mph 6sek, toppfart 140mph (225kmh). 271bhp 0-60mph 5sek, toppfart 160mph (257kmh).

TVR Tuscan V8 LWB (Long Wheel Base) /Tuscan V8SE LWB

April 1967 till tidigt 1968. Antal tillverkade: 27st varav 11st RHD. Motor: Ford 289" 4700CC, 271bhp/7000rpm. Tuscsan V8SE 306bhp/5800rpm4 vxl Borg Warner T10. Bromsar 273mm skivor fram, Girling trummor bak 280mm. Längd 367cm, bredd 164cm, höjd 121cm. Fälgar Dunlop 72 ekrar 5x15". Vikt 1016. Bränsletank 64 lit. Prestanda: 0-60mph 5sek, toppfart 170mph (273kmh) Tuscan V8SE 175mph (281km/h).

TVR Vixen S1

Oktober 1967 till oktober 1968. Antal tillverkade: 113st. Motor: Ford Cortina GT 1599cc 88bhp/5400rpm. 4 vxl låda. Bromsar 273mm skivor fram, Girling trummor bak 280mm. Längd 353cm, bredd 164cm, höjd 121cm. Fälgar 4,5x15". Vikt 812kg. Bränsletank 57lit. Prestanda: 0-60mph 11sek, toppfart 106mph (170kmh).

TVR Tuscan V8 Wide Body LWB (Long Wheel Base)

1968 till 1970. Antal tillverkade: 21st varav 3st RHD. Motor: Ford 289" 475000CC, 271bhp/7000rpm. Tuscsan V8SE 306bhp/5800rpm4 vxl Borg Warner T10. Bromsar 273mm skivor fram, Girling trummor bak 280mm. Längd 367cm, bredd 174cm, höjd 121cm. Fälgar Dunlop 72 ekrar 6x15". Bränsletank 64 lit. Prestanda: 0-60mph 5sek, toppfart 170mph (273kmh) Tuscan V8SE 175mph (281km/h).

TVR Vixen S2

Oktober 1968 till oktober 1970. Antal tillverkade: 424st. Motor: Ford Cortina GT 1599cc 92bhp/5400rpm. 4 vxl låda. Bromsar 273mm skivor fram, Girling trummor bak 280mm. Längd 353cm, bredd 164cm, höjd 121cm. Fälgar 4,5x15". Vikt 762kg. Bränsletank 57lit. Prestanda: 0-60mph 9sek, toppfart115mph (185km/h) Prestanda: 0-60mph 10,5sek, toppfart 119mph (175kmh).

  • Pilsnerjakten 2024
    Pilsnerjakten 2024
    Helgen den 24-26 maj gäller, som Robban i Sällskapsresan sa om Peppes Bodega, ”Glöm inte det du!”. Alltså plocka fram din kalender och skriv med stora bokstäver in ordet ”PILSNERJAKTEN”. Klubbens mest efterlängtade evenemang.
    Dela

Externa evenemang

  • After a very successful 'Back to Zolder 2.0' in 2022 and a year of planned absence, we have started to look into organising Zolder 2024. As car enthusiasts we do belief an event like this should be on the calendar. We hope we can welcome back many of you, together with all those beautiful TVRs!
    Dela
  • Ställ klockan, sträck på dig som katten – och ge dig ut! Alla bilentusiaster med entusiastbilar är välkomna! Nu fylls torget i Hässleholm med bilar på morgonen den 6 juni Lotus Car Club Sweden, MG Car Club Sweden, Triumph Club of Sweden, Rover Club of Sweden, MHRF
    Dela
bottom of page